zondag 18 september 2016

Bezoek aan Jasper en terug naar Camrose

Het is zaterdag en we zijn op weg naar Jasper, de laatste pleisterplaats van deze bijzondere reis door BC en de Rocky Mountains. Jammer, dat we voor het eerst regen hebben na al die mooie dagen met blauwe lucht en veel zon. Want ook deze rit (ruim 400 km!) biedt weer prachtige uitzichten, maar ik moet mij echt beperken tot wat video-opnamen vanuit de auto. We passeerden eerst Clearwater en zijn nu op weg naar Valemount. Onderweg tijdens de benzine stop (kost hier maar 1.10 dollars is ongeveer 80 eurocent per liter. Maar ja hier kennen ze geen kwartjes van Kok.........) kon ik dus even snel op de Wi-Fi alle WhatsApp berichten lezen en onder meer vaststellen, dat Gina bij Sylvana logeert, dat Martin en Yolanda in Haarlem logeren in een hotel en daar dromen over hun huwelijksnacht en dat Martin naar Verstappen kijkt.
  Denk, dat we in Jasper nog hele mooie dingen gaan zien. Ook een National Park daar. Ik weet nu al zeker, dat ik hier nog maar een keer terugkom, ik ben heel erg onder de indruk van dit land.
Inmiddels blijken de plannen iets gewijzigd te zijn, want volgens Ria is Jasper alleen interessant als je van "raften" houdt. En ze weet, dat raften mij nu eenmaal niet boeit. Er zijn echter ook een paar uiterst mooie meertjes te zien en er is een bijzondere Sky Tram, een lift, die echt naar 2400 Mt gaat, maar die alleen tussen 10.00 en 17.00 werkt.  Jasper dan maar onderdeel laten zijn van een volgende Canada reis.
Na het plaatsen van de trailer, zijn we naar Jasper, het stadje zelf, gegaan en daar heb ik Ria en Arnold een dinertje aangeboden, dus aten we wéér buiten de deur. Goede kwaliteit overigens, daarna hebben we nog wat "gift shops" bekeken. Ik heb nu zelfs een espressokopje met Canada erop! Wat wil een mens nog meer?
Op weg naar Jasper






 
In het restaurant in Jasper

Op veel plekken staan "oude treinen": Canada is er trots op, soms zie je treincombi's rijden van meer dan 2 km lengte

Gewoon ergens onderweg

Nog eens: de trailer en de truck

Op zondag 18/9 dus terug naar Camrose. Ik vind het jammer, dat we niet een dag langer in Jasper gebleven zijn, maar dat bewaar ik dan maar voor een volgende keer. Want dat ik hoe dan ook nog een keer naar Canada ga, staat voor mij wel vast. De terugreis naar Camrose betekent dus, dat we de Rockies achter ons laten. In elk geval was er nog een mooie stop, waarbij ik een 5-tal grote edelherten kon fotograferen. Unieke belevenis, helaas hebben we geen beren gezien.

2 opmerkingen:

  1. Prachtig vooral die foto met die kano erop, weer mooie beelden. De laatste dagen bij Ria en Arnold, ze hebben je wel heel veel van het mooie Canada laten zien. Op naar Toronto! Het gaat alweer aardig opschieten, geniet nog van de laatste 10 dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De tijd vliegt inderdaad voorbij, het is niet anders. Maar ook fijn om jullie straks allemaal weer te zien!

    BeantwoordenVerwijderen